Kerr

Tayfun Pirselimoglu

Beklemmend drama over de jonge man Can, die voor de begrafenis van zijn vader terugkeert naar zijn geboortestad maar daar niet meer weg komt. Can is terug in de stad voor de begrafenis van zijn vader en is hier getuige van een moord. Na een getuigenis laat de politie hem niet vertrekken. De vreemde gebeurtenissen en dito kennissen van zijn vader stapelen zich op, en tot overmaat van ramp wordt er een quarantaine afgekondigd vanwege hondsdolle honden. Terwijl de stad verandert in een labyrintisch vagevuur zakt Can langzaam af in een staat van waanzin.

Turks regisseur Tayfun Pirselimoğlu is een veelkunner: hij schildert, schrijft en filmt. Kerr, zijn filmdebuut, is een verfilming van een eigen boek uit 2014. De inspiratiebronnen voor de licht-surrealistische en beklemmende toon van deze zwarte komedie zijn evident. Het kleinstedelijke moordmysterie laat denken aan Lynch, het desoriënterende bureaucratische doolhof waarin Can ronddwaalt verwijst duidelijk naar Kafka. Pirselimoğlu’s eerste stap als regisseur is succesvol te noemen, want zelfs in de meest prestigieuze kringen van de mondiale filmindustrie werd zijn noemenswaardige debuut opgemerkt: Kerr was de Turkse inzending voor de Oscars van 2023.

Haunting drama about the young Turkish man Can, who returns to his hometown for his father’s funeral but is unable to leave. Can is back in town for his father’s funeral. Here he witnesses a murder. After testifying, the police won’t let him leave. Strange events and ditto acquaintances of his father’s accumulate and to make matters worse, a quarantine is declared because of rabid dogs. As the city turns into a labyrinthine purgatory, Can slowly descends into a state of madness.

Turkish director Tayfun Pirselimoğlu is a multi-talented artist: he paints, writes and directs. Revered for his surrealist exercises, with Kerr he adapts one of his own novels for the first time. Originally published in 2014, Pirselimoğlu speaks to fluctuating meanings and subtexts in this contemporary adaptation of a Kafkaesque black comedy. His first step as a filmmaker is quite a success, as this noteworthy debut was noticed even in the most prestigious circles of the global film industry: Kerr was the Turkish entry for the 2023 Oscars.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Turkije, Griekenland, Frankrijk
2021
101’
Turks gesproken
Engels ondertiteld

Beklemmend drama over de jonge man Can, die voor de begrafenis van zijn vader terugkeert naar zijn geboortestad maar daar niet meer weg komt. Can is terug in de stad voor de begrafenis van zijn vader en is hier getuige van een moord. Na een getuigenis laat de politie hem niet vertrekken. De vreemde gebeurtenissen en dito kennissen van zijn vader stapelen zich op, en tot overmaat van ramp wordt er een quarantaine afgekondigd vanwege hondsdolle honden. Terwijl de stad verandert in een labyrintisch vagevuur zakt Can langzaam af in een staat van waanzin.

Turks regisseur Tayfun Pirselimoğlu is een veelkunner: hij schildert, schrijft en filmt. Kerr, zijn filmdebuut, is een verfilming van een eigen boek uit 2014. De inspiratiebronnen voor de licht-surrealistische en beklemmende toon van deze zwarte komedie zijn evident. Het kleinstedelijke moordmysterie laat denken aan Lynch, het desoriënterende bureaucratische doolhof waarin Can ronddwaalt verwijst duidelijk naar Kafka. Pirselimoğlu’s eerste stap als regisseur is succesvol te noemen, want zelfs in de meest prestigieuze kringen van de mondiale filmindustrie werd zijn noemenswaardige debuut opgemerkt: Kerr was de Turkse inzending voor de Oscars van 2023.

Haunting drama about the young Turkish man Can, who returns to his hometown for his father’s funeral but is unable to leave. Can is back in town for his father’s funeral. Here he witnesses a murder. After testifying, the police won’t let him leave. Strange events and ditto acquaintances of his father’s accumulate and to make matters worse, a quarantine is declared because of rabid dogs. As the city turns into a labyrinthine purgatory, Can slowly descends into a state of madness.

Turkish director Tayfun Pirselimoğlu is a multi-talented artist: he paints, writes and directs. Revered for his surrealist exercises, with Kerr he adapts one of his own novels for the first time. Originally published in 2014, Pirselimoğlu speaks to fluctuating meanings and subtexts in this contemporary adaptation of a Kafkaesque black comedy. His first step as a filmmaker is quite a success, as this noteworthy debut was noticed even in the most prestigious circles of the global film industry: Kerr was the Turkish entry for the 2023 Oscars.