Green over Gray. Emilio Ambasz
Emilio Ambasz komt uit Argentinië en is een echte wereldburger. In zijn uitgebreide en prestigieuze carrière heeft hij al verschillende petten gedragen, zoals die van design curator, industrieel designer en architect. Vier van zijn bijzondere gebouwen, verspreid over drie continenten en vier decennia – La Casa de Retiro Espiritual in Sevilla (1975, Spanje), de Lucille Halsell Conservatory in de San Antonio Botanical Garden (1982, Texas, USA), het ACROS Building in Fukuoka (1990, Japan), en het Ospedale dell’angelo mestre in Venetië-Mestre (2008, Italië) – tonen Ambasz’ filosofie van Groen over Grijs – de verzoening van de natuur met de gebouwde omgeving. Ambasz benadrukt de voordelen van voortdurend contact met de natuur door baanbrekende, hybride gebouwen te creëren waarbij de natuur een leidende rol speelt in het bepalen van de vorm en de functie. Zo wordt de esthetische aantrekkingskracht vergroot en duurzaamheid gepromoot.
A true cosmopolitan from Argentina, Emilio Ambasz has changed multiple hats during his extensive and illustrious career as design curator, industrial designer and architect. Four of his notable buildings, spread across three continents and four decades, La Casa de Retiro Espiritual in Seville (1975, Spain), the Lucille Halsell Conservatory at the San Antonio Botanical Garden (1982, Texas, USA), the ACROS Building in Fukuoka (1990, Japan), and the the Hospital of the Guardian Angel in Venice-Mestre (2008, Italy) illustrate Ambasz’s philosophy of Green over Grey – the reconciliation of nature with the built environment. Highlighting the benefits of being in constant contact with nature, Ambasz is creating pioneering hybrids where nature plays a guiding role in shaping the form and function of his buildings, enhancing aesthetic appeal and promoting sustainability.
Voorfilm: A Letter to the Sycamore ‘8
Maurizio Dalla Palma
In een wijk in Milaan hebben een man en een boom al bijna zestig jaar naast elkaar geleefd. De man is de eigenaar van een nabijgelegen poelier en de boom is een majestueuze plataan die een lokale bezienswaardigheid is geworden. De boom is echter ziek geworden en er wordt besloten om hem te verwijderen. Dorando Giannasi blikt in een aangrijpende afscheidsbrief terug op hun gedeelde geschiedenis en rouwt om het verlies van een levensgezel, niet alleen voor hemzelf maar voor de gehele gemeenschap. Dorando’s brief herinnert ons aan de waarde van bomen als een symbool van continuïteit door de generaties heen en vormt een bescheiden en ontroerend eerbetoon aan de banden die wij smeden met niet-menselijke wezens en de diepe invloed die deze verbindingen hebben op onze levens.
In a neighbourhood in Milan, a man and a tree have lived side by side for almost 60 years. The man is the owner of a nearby poultry shop and the tree is a majestic sycamore that has become a local landmark. However, the tree is diseased, and a decision is made to remove it. In a moving goodbye letter, Dorando Giannasi, remembers their shared history and laments the loss of a life companion, not only for him, but for the entire community. Dorando’s letter is a reminder of the value of trees as symbols of continuity across generations and a humble and touching tribute to the deep bonds we build with non-human beings and the profound impact these connections have in our lives.
Kies tijdstip
- filmspecial
Emilio Ambasz komt uit Argentinië en is een echte wereldburger. In zijn uitgebreide en prestigieuze carrière heeft hij al verschillende petten gedragen, zoals die van design curator, industrieel designer en architect. Vier van zijn bijzondere gebouwen, verspreid over drie continenten en vier decennia – La Casa de Retiro Espiritual in Sevilla (1975, Spanje), de Lucille Halsell Conservatory in de San Antonio Botanical Garden (1982, Texas, USA), het ACROS Building in Fukuoka (1990, Japan), en het Ospedale dell’angelo mestre in Venetië-Mestre (2008, Italië) – tonen Ambasz’ filosofie van Groen over Grijs – de verzoening van de natuur met de gebouwde omgeving. Ambasz benadrukt de voordelen van voortdurend contact met de natuur door baanbrekende, hybride gebouwen te creëren waarbij de natuur een leidende rol speelt in het bepalen van de vorm en de functie. Zo wordt de esthetische aantrekkingskracht vergroot en duurzaamheid gepromoot.
A true cosmopolitan from Argentina, Emilio Ambasz has changed multiple hats during his extensive and illustrious career as design curator, industrial designer and architect. Four of his notable buildings, spread across three continents and four decades, La Casa de Retiro Espiritual in Seville (1975, Spain), the Lucille Halsell Conservatory at the San Antonio Botanical Garden (1982, Texas, USA), the ACROS Building in Fukuoka (1990, Japan), and the the Hospital of the Guardian Angel in Venice-Mestre (2008, Italy) illustrate Ambasz’s philosophy of Green over Grey – the reconciliation of nature with the built environment. Highlighting the benefits of being in constant contact with nature, Ambasz is creating pioneering hybrids where nature plays a guiding role in shaping the form and function of his buildings, enhancing aesthetic appeal and promoting sustainability.
Voorfilm: A Letter to the Sycamore ‘8
Maurizio Dalla Palma
In een wijk in Milaan hebben een man en een boom al bijna zestig jaar naast elkaar geleefd. De man is de eigenaar van een nabijgelegen poelier en de boom is een majestueuze plataan die een lokale bezienswaardigheid is geworden. De boom is echter ziek geworden en er wordt besloten om hem te verwijderen. Dorando Giannasi blikt in een aangrijpende afscheidsbrief terug op hun gedeelde geschiedenis en rouwt om het verlies van een levensgezel, niet alleen voor hemzelf maar voor de gehele gemeenschap. Dorando’s brief herinnert ons aan de waarde van bomen als een symbool van continuïteit door de generaties heen en vormt een bescheiden en ontroerend eerbetoon aan de banden die wij smeden met niet-menselijke wezens en de diepe invloed die deze verbindingen hebben op onze levens.
In a neighbourhood in Milan, a man and a tree have lived side by side for almost 60 years. The man is the owner of a nearby poultry shop and the tree is a majestic sycamore that has become a local landmark. However, the tree is diseased, and a decision is made to remove it. In a moving goodbye letter, Dorando Giannasi, remembers their shared history and laments the loss of a life companion, not only for him, but for the entire community. Dorando’s letter is a reminder of the value of trees as symbols of continuity across generations and a humble and touching tribute to the deep bonds we build with non-human beings and the profound impact these connections have in our lives.