Basilico - Master of Urban Landscapes
Met een introductie door Reyn van der Lugt.
Architectuurfotograaf Gabriele Basilico legde de postindustriële overgang van Italiaanse steden vast op beeld. De blik van Basilico maakte van alledaagse objecten zoals schoorstenen, elektriciteitskabels of telefoonpalen een esthetisch object. Zijn werk kende esthetische kwaliteiten toe aan omgevingen en objecten die deze niet anders zouden bezitten. Een blik die zijn tijd ver vooruit was. Anno 2024 is de waarde van industrieel erfgoed voor onze steden vanzelfsprekend. Aan de hand van kenners en een groep fotografiestudenten wordt het oeuvre van deze Italiaanse fotograaf bestudeerd en ontleedt.
Architecture photographer Gabriele Basilico captures the post-industrial transition of Italian cities. Basilico’s lens turns everyday objects such as chimneys, electricity cables and a telephone pole into aesthetic objects. His work lends aesthetic qualities to places and objects that would not otherwise possess them. A view that was far ahead of its time. Today, industrial heritage is automatically understood to possess value. A group of photography students study and dissect the work of this Italian photographer.
Kies tijdstip
- filmspecial
Met een introductie door Reyn van der Lugt.
Architectuurfotograaf Gabriele Basilico legde de postindustriële overgang van Italiaanse steden vast op beeld. De blik van Basilico maakte van alledaagse objecten zoals schoorstenen, elektriciteitskabels of telefoonpalen een esthetisch object. Zijn werk kende esthetische kwaliteiten toe aan omgevingen en objecten die deze niet anders zouden bezitten. Een blik die zijn tijd ver vooruit was. Anno 2024 is de waarde van industrieel erfgoed voor onze steden vanzelfsprekend. Aan de hand van kenners en een groep fotografiestudenten wordt het oeuvre van deze Italiaanse fotograaf bestudeerd en ontleedt.
Architecture photographer Gabriele Basilico captures the post-industrial transition of Italian cities. Basilico’s lens turns everyday objects such as chimneys, electricity cables and a telephone pole into aesthetic objects. His work lends aesthetic qualities to places and objects that would not otherwise possess them. A view that was far ahead of its time. Today, industrial heritage is automatically understood to possess value. A group of photography students study and dissect the work of this Italian photographer.