Should the Wind Drop
Tussen de bergen van Azerbaijan staat het door de Sovjets gebouwde vliegveld van Stepanakert. Het ligt in de Artsakh republiek, een zelfverklaarde staat van de voornamelijk Armeense bevolking. Hoewel het vliegveld sinds de jaren negentig buiten werking is, is het een symbool van hoop voor de Armeense bevolking als potentiële verbinding met Armenië. Een Franse bureaucraat moet beslissen of het vliegveld weer in werking gesteld kan worden. Kort na het maken van deze film zou de tweede oorlog van Nagorno-Karabakh uitbreken. Sinds eind vorig jaar bestaat de Artsakh republiek niet meer. Het vliegveld is inmiddels in handen van Azerbaijan. Should the Wind Drop van regisseur Nora Martirosyan werd ingestuurd als de Armeense Oscarinzending. Deze film uit 2020 zou uitkomen tijdens de pandemie maar is nog nooit vertoond in Nederland. Vanwege de recente veranderingen in het gebied is de film een belangrijk archief geworden. Daarnaast is het een ijzersterke verbeelding van een plek gevangen in het vagevuur. De dreiging van geweld broeit onder het oppervlak. Een sterke illustratie van het levensbelang van infrastructuur en de absurditeit van grenzen.
Among the mountains of Azerbaijan lies the Soviet-built airport ofStepanakert. It was located in the Republic of Artsakh, a breakaway statelargely populated by Armenians. Although the airport has been out of commissionsince the 1990s, it remains a symbol of hope for the Armenian people as apotential connection with Armenia. A French bureaucrat has to decide if theairport can start operating again. Shortly after the completion of this film,the second Nagorno-Karabakh war broke out. Late last year the Republic ofArsakh ceased to exist. The airport is now in the hands of Azerbaijan. Shouldthe Wind Drop by director Nora Martirosyan was the Armenian entry for theOscars. This film from 2020 was due for release during the pandemic but it wasnever screened in the Netherlands. The film has now become an important archivebecause of the recent changes in the area. Moreover, it is a powerful depictionof a place trapped in purgatory. The threat of violence festers beneath thesurface. A clear illustration of the vital importance of infrastructure and theabsurdity of borders.
Kies tijdstip
- filmspecial
Tussen de bergen van Azerbaijan staat het door de Sovjets gebouwde vliegveld van Stepanakert. Het ligt in de Artsakh republiek, een zelfverklaarde staat van de voornamelijk Armeense bevolking. Hoewel het vliegveld sinds de jaren negentig buiten werking is, is het een symbool van hoop voor de Armeense bevolking als potentiële verbinding met Armenië. Een Franse bureaucraat moet beslissen of het vliegveld weer in werking gesteld kan worden. Kort na het maken van deze film zou de tweede oorlog van Nagorno-Karabakh uitbreken. Sinds eind vorig jaar bestaat de Artsakh republiek niet meer. Het vliegveld is inmiddels in handen van Azerbaijan. Should the Wind Drop van regisseur Nora Martirosyan werd ingestuurd als de Armeense Oscarinzending. Deze film uit 2020 zou uitkomen tijdens de pandemie maar is nog nooit vertoond in Nederland. Vanwege de recente veranderingen in het gebied is de film een belangrijk archief geworden. Daarnaast is het een ijzersterke verbeelding van een plek gevangen in het vagevuur. De dreiging van geweld broeit onder het oppervlak. Een sterke illustratie van het levensbelang van infrastructuur en de absurditeit van grenzen.
Among the mountains of Azerbaijan lies the Soviet-built airport ofStepanakert. It was located in the Republic of Artsakh, a breakaway statelargely populated by Armenians. Although the airport has been out of commissionsince the 1990s, it remains a symbol of hope for the Armenian people as apotential connection with Armenia. A French bureaucrat has to decide if theairport can start operating again. Shortly after the completion of this film,the second Nagorno-Karabakh war broke out. Late last year the Republic ofArsakh ceased to exist. The airport is now in the hands of Azerbaijan. Shouldthe Wind Drop by director Nora Martirosyan was the Armenian entry for theOscars. This film from 2020 was due for release during the pandemic but it wasnever screened in the Netherlands. The film has now become an important archivebecause of the recent changes in the area. Moreover, it is a powerful depictionof a place trapped in purgatory. The threat of violence festers beneath thesurface. A clear illustration of the vital importance of infrastructure and theabsurdity of borders.