Filmcollege #3: Nouvelle Vague + Hiroshima Mon Amour (1959)

Alain Resnais

Filmcollege: Nouvelle Vague
Op 29 april duiken we in een van de meest invloedrijke filmstromingen ooit: de Nouvelle Vague. In dit filmcollege neemt Catherine Somze je mee naar het Frankrijk van de late jaren ’50, waar jonge regisseurs als Jean-Luc Godard, Agnès Varda and Alain Resnais de cinema voorgoed hebben veranderd.

Met een frisse en revolutionaire aanpak doorbraken deze filmmakers de klassieke vertelstructuren en de beperkingen van studiofilms. Met technieken als handheldcamera’s, improvisatie en fragmentarische montage creëerden zij films die onvoorspelbaar en dynamisch waren. Wat waren de kernprincipes van deze beweging? Hoe brachten deze cineasten hun unieke visie tot leven? En waarom blijft de invloed van de Nouvelle Vague ook in de hedendaagse cinema voelbaar?

Aan de hand van filmfragmenten en diepgaande analyses ontdek je hoe deze stroming een blijvende impact heeft gehad op de filmgeschiedenis.

Hiroshima Mon Amour

Hiroshima Mon Amour, de debuutfilm van Alain Resnais, volgt een korte, intense liefdesgeschiedenis tussen een Franse actrice (Emmanuelle Riva) en een Japanse architect (Eiji Okada) in Hiroshima, 1957. Terwijl de stad herleeft na de atoombom van 1945, wakkeren hun herinneringen aan de oorlog – haar verloren liefde voor een Duitse soldaat en zijn confrontatie met de verwoesting – elkaar aan.

Met een poëtisch script van Marguerite Duras vervlecht de film heden, verleden en herinnering via innovatieve flashbacks en indringende cinematografie. De film, een Nouvelle Vague-klassieker met een krachtige antinucleaire boodschap, wordt in 2025 opnieuw uitgebracht door Eye Filmmuseum, 80 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Catherine Somze
Met meer dan tien jaar ervaring als kunstcritica, schrijver en docent aan gerenommeerde instellingen zoals de Willem de Kooning Academie en Erasmus University College, heeft Catherine haar carrière gewijd aan het begeleiden van studenten en creatieven bij het vinden en ontwikkelen van hun eigen stem als schrijvers, makers en onderzoekers. In haar onderwijs over film- en kunstgeschiedenis legt zij zowel de nadruk op de invloed en bijdrage van vrouwen en minderheden als op de dynamische wisselwerking tussen uiteenlopende kunstvormen. Zo inspireert zij nieuwe generaties filmmakers en critici om de definitie van kunst te verruimen en op vernieuwende wijze vorm te geven.

di 29 apr
  • 19:30
Kaarten
€ 16,50
  • filmspecial
Frankrijk, Japan
1959
90’
Engels, Frans, Japans gesproken
Nederlands ondertiteld
12 Angst Geweld

Filmcollege: Nouvelle Vague
Op 29 april duiken we in een van de meest invloedrijke filmstromingen ooit: de Nouvelle Vague. In dit filmcollege neemt Catherine Somze je mee naar het Frankrijk van de late jaren ’50, waar jonge regisseurs als Jean-Luc Godard, Agnès Varda and Alain Resnais de cinema voorgoed hebben veranderd.

Met een frisse en revolutionaire aanpak doorbraken deze filmmakers de klassieke vertelstructuren en de beperkingen van studiofilms. Met technieken als handheldcamera’s, improvisatie en fragmentarische montage creëerden zij films die onvoorspelbaar en dynamisch waren. Wat waren de kernprincipes van deze beweging? Hoe brachten deze cineasten hun unieke visie tot leven? En waarom blijft de invloed van de Nouvelle Vague ook in de hedendaagse cinema voelbaar?

Aan de hand van filmfragmenten en diepgaande analyses ontdek je hoe deze stroming een blijvende impact heeft gehad op de filmgeschiedenis.

Hiroshima Mon Amour

Hiroshima Mon Amour, de debuutfilm van Alain Resnais, volgt een korte, intense liefdesgeschiedenis tussen een Franse actrice (Emmanuelle Riva) en een Japanse architect (Eiji Okada) in Hiroshima, 1957. Terwijl de stad herleeft na de atoombom van 1945, wakkeren hun herinneringen aan de oorlog – haar verloren liefde voor een Duitse soldaat en zijn confrontatie met de verwoesting – elkaar aan.

Met een poëtisch script van Marguerite Duras vervlecht de film heden, verleden en herinnering via innovatieve flashbacks en indringende cinematografie. De film, een Nouvelle Vague-klassieker met een krachtige antinucleaire boodschap, wordt in 2025 opnieuw uitgebracht door Eye Filmmuseum, 80 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Catherine Somze
Met meer dan tien jaar ervaring als kunstcritica, schrijver en docent aan gerenommeerde instellingen zoals de Willem de Kooning Academie en Erasmus University College, heeft Catherine haar carrière gewijd aan het begeleiden van studenten en creatieven bij het vinden en ontwikkelen van hun eigen stem als schrijvers, makers en onderzoekers. In haar onderwijs over film- en kunstgeschiedenis legt zij zowel de nadruk op de invloed en bijdrage van vrouwen en minderheden als op de dynamische wisselwerking tussen uiteenlopende kunstvormen. Zo inspireert zij nieuwe generaties filmmakers en critici om de definitie van kunst te verruimen en op vernieuwende wijze vorm te geven.