VERVROEGD – Deze voorstelling gaat door, maar is vervroegd naar de middag. De nieuwe aanvangstijd is 15:00 in plaats van 20:30 uur. Kaartkopers krijgen bericht. Eerder werd dit concert verplaatst van 21 december 2020 naar 11 december 2021.
Na de succesvolle edities met Arthur Japin (2017), Anna Enquist (2018) en Glenn Helberg (2019) nodigt Silbersee dit jaar topactrice Ariane Schluter uit als wintergast voor een avond waarin zang, muziek en tekst samenkomen in een meditatief concert over hoop en wanhoop, twijfel en troost.
Al bijna twee jaar beheerst de pandemie ons leven. Onze vijand is onzichtbaar en ongrijpbaar. Hij blijft abstract totdat hij jou of je naasten direct raakt. Hij beheerst het nieuws, maar zorgt er ook voor dat mensen zich afwenden, omdat de berichten te hard binnenkomen, of omdat het eenvoudiger is om nieuws te negeren of te ontkennen. Het maakt ons stuurloos, de haven is uit het zicht en het enige dat we kunnen doen is de doorgaande stroom volgen. Ook al weten we niet waar deze stroom ons brengt, we varen samen, samen de toekomst in.
Tegen deze achtergrond vroeg Silbersee schrijver Joachim Robbrecht het libretto te schrijven voor een oratorium. In Stille Nacht is de zeereis een metafoor voor het leven en de oceaan een oppermachtig en stuwend hoofdpersonage, dat het lot van de boot waarop wij dobberen in handen heeft. De liederen bezingen de heimwee naar de vaste wal en de troost die we kunnen vinden in het feit dat het schip zelf nu ons thuis is.
Rimbauds beroemde gedicht “Het dronken schip”, de enige overgeleverde preek van schilder Vincent Van Gogh, Hokusai’s beroemde beeld De Grote Golf en andere iconische zee-taferelen vormen de inspiratiebronnen voor een winters oratorium waarin verteller Ariane Schluter samen met het publiek vat probeert te krijgen op de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Soms zalvend, dan weer schurend. Maar steeds doordrenkt van hoop en ambities voor de toekomst.
Jazzpianist en -componist Martin Fondse componeerde op basis van het libretto een nieuw werk , geïnspireerd op composities van Arvo Pärt en door de muzikale werelden die de andere performers meebrengen. De keuze voor deze performers is ook niet toevallig. Het onderschrijft de niet aflatende honger van Silbersee naar muzikaal experiment en een nieuwsgierigheid naar de synergie die kan ontstaan uit verscheidenheid. Silbersee daagde Fondse uit om een deinend en golvend geheel te componeren dat verrast, raakt en -net als in de jazzmuziek- geen avond hetzelfde zal klinken. Het libretto is van schrijvers Joachim Robbrecht & Artun Alaska Arasli.
Uitvoerenden:
Ariane Schluter – verteller
Jawa Manla – ud
Raphaela Danksagmüller – duduk, blokfluit
Martin Fondse – piano, synthesizer, compositie (première)
- muziek
VERVROEGD – Deze voorstelling gaat door, maar is vervroegd naar de middag. De nieuwe aanvangstijd is 15:00 in plaats van 20:30 uur. Kaartkopers krijgen bericht. Eerder werd dit concert verplaatst van 21 december 2020 naar 11 december 2021.
Na de succesvolle edities met Arthur Japin (2017), Anna Enquist (2018) en Glenn Helberg (2019) nodigt Silbersee dit jaar topactrice Ariane Schluter uit als wintergast voor een avond waarin zang, muziek en tekst samenkomen in een meditatief concert over hoop en wanhoop, twijfel en troost.
Al bijna twee jaar beheerst de pandemie ons leven. Onze vijand is onzichtbaar en ongrijpbaar. Hij blijft abstract totdat hij jou of je naasten direct raakt. Hij beheerst het nieuws, maar zorgt er ook voor dat mensen zich afwenden, omdat de berichten te hard binnenkomen, of omdat het eenvoudiger is om nieuws te negeren of te ontkennen. Het maakt ons stuurloos, de haven is uit het zicht en het enige dat we kunnen doen is de doorgaande stroom volgen. Ook al weten we niet waar deze stroom ons brengt, we varen samen, samen de toekomst in.
Tegen deze achtergrond vroeg Silbersee schrijver Joachim Robbrecht het libretto te schrijven voor een oratorium. In Stille Nacht is de zeereis een metafoor voor het leven en de oceaan een oppermachtig en stuwend hoofdpersonage, dat het lot van de boot waarop wij dobberen in handen heeft. De liederen bezingen de heimwee naar de vaste wal en de troost die we kunnen vinden in het feit dat het schip zelf nu ons thuis is.
Rimbauds beroemde gedicht “Het dronken schip”, de enige overgeleverde preek van schilder Vincent Van Gogh, Hokusai’s beroemde beeld De Grote Golf en andere iconische zee-taferelen vormen de inspiratiebronnen voor een winters oratorium waarin verteller Ariane Schluter samen met het publiek vat probeert te krijgen op de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Soms zalvend, dan weer schurend. Maar steeds doordrenkt van hoop en ambities voor de toekomst.
Jazzpianist en -componist Martin Fondse componeerde op basis van het libretto een nieuw werk , geïnspireerd op composities van Arvo Pärt en door de muzikale werelden die de andere performers meebrengen. De keuze voor deze performers is ook niet toevallig. Het onderschrijft de niet aflatende honger van Silbersee naar muzikaal experiment en een nieuwsgierigheid naar de synergie die kan ontstaan uit verscheidenheid. Silbersee daagde Fondse uit om een deinend en golvend geheel te componeren dat verrast, raakt en -net als in de jazzmuziek- geen avond hetzelfde zal klinken. Het libretto is van schrijvers Joachim Robbrecht & Artun Alaska Arasli.
Uitvoerenden:
Ariane Schluter – verteller
Jawa Manla – ud
Raphaela Danksagmüller – duduk, blokfluit
Martin Fondse – piano, synthesizer, compositie (première)
Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije plaatskeuze.
De concertzaal opent 30 minuten voor aanvang van het concert.
Lees hier meer over de veiligheidsmaatregelen in LantarenVenster.
Mede mogelijk gemaakt door Lira Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst en Fonds Podiumkunsten.