NIEUWE TIJD – De concerten van Immanuel Wilkins Quartet op 5 maart 2022 zijn samengevoegd. Het concert van 19:00 uur start nu om 20:30. Kaartkopers hebben bericht gekregen.
‘Het belangrijkste debuutalbum in de jazz sinds jaren’, zo omschreef het Amerikaanse magazine JazzTimes het album Omega van saxofonist Immanuel Wilkins dat in 2020 verscheen op Blue Note Records. Wilkins vestigde van het ene op het andere moment zijn naam in de jazzwereld en werd door meerdere magazines uitgeroepen tot de grootste belofte op altsaxofoon. De New York Times riep Omega zelfs uit tot beste jazzplaat van 2020!
Niemand minder dan pianist Jason Moran produceerde het debuutalbum van Wilkins, die pas 22 jaar was bij het verschijnen van Omega. ‘Immanuel laat verschillende tradities samensmelten zoals alleen zijn generatie dat kan,’ aldus Moran. De saxofonist speelt geen straight-ahead jazz of vrije impro, maar opereert in een fris, nieuw gebied waar beide invloeden zijn terug te horen. Zijn lyrische aanpak gaat van Kenny Garrett via Charlie Parker naar Ornette Coleman en vervolgens voorbij de bekende voorbeelden. Dat alles wordt gespeeld met een duizelingwekkende virtuositeit waarbij zijn dynamiek varieert van sensueel zacht tot rauw en hard. Begin 2022 verschijnt Wilkins’ nieuwste album The 7th Hand bij Blue Note Records.
Wilkins maakte op jonge leeftijd al deel uit van het project ‘In my mind: Monk at Town Hall, 1959’ van Jason Moran. Verder werkte hij samen met Gretchen Parlato, Solange Knowles, Wynton Marsalis en Aaron Parks. Ook is hij te horen op het album KingMaker van vibrafonist Joel Ross. De saxofonist doet Rotterdam aan met zijn kwartet waar verder pianist Micah Thomas, bassist Daryl Johns en drummer Kweku Sumbry deel van uitmaken.
Bezetting:
Immanuel Wilkins – altsaxofoon
Micah Thomas – piano
Tyrone Allen – contrabas
Kweku Sumbry – drums
- muziek
NIEUWE TIJD – De concerten van Immanuel Wilkins Quartet op 5 maart 2022 zijn samengevoegd. Het concert van 19:00 uur start nu om 20:30. Kaartkopers hebben bericht gekregen.
‘Het belangrijkste debuutalbum in de jazz sinds jaren’, zo omschreef het Amerikaanse magazine JazzTimes het album Omega van saxofonist Immanuel Wilkins dat in 2020 verscheen op Blue Note Records. Wilkins vestigde van het ene op het andere moment zijn naam in de jazzwereld en werd door meerdere magazines uitgeroepen tot de grootste belofte op altsaxofoon. De New York Times riep Omega zelfs uit tot beste jazzplaat van 2020!
Niemand minder dan pianist Jason Moran produceerde het debuutalbum van Wilkins, die pas 22 jaar was bij het verschijnen van Omega. ‘Immanuel laat verschillende tradities samensmelten zoals alleen zijn generatie dat kan,’ aldus Moran. De saxofonist speelt geen straight-ahead jazz of vrije impro, maar opereert in een fris, nieuw gebied waar beide invloeden zijn terug te horen. Zijn lyrische aanpak gaat van Kenny Garrett via Charlie Parker naar Ornette Coleman en vervolgens voorbij de bekende voorbeelden. Dat alles wordt gespeeld met een duizelingwekkende virtuositeit waarbij zijn dynamiek varieert van sensueel zacht tot rauw en hard. Begin 2022 verschijnt Wilkins’ nieuwste album The 7th Hand bij Blue Note Records.
Wilkins maakte op jonge leeftijd al deel uit van het project ‘In my mind: Monk at Town Hall, 1959’ van Jason Moran. Verder werkte hij samen met Gretchen Parlato, Solange Knowles, Wynton Marsalis en Aaron Parks. Ook is hij te horen op het album KingMaker van vibrafonist Joel Ross. De saxofonist doet Rotterdam aan met zijn kwartet waar verder pianist Micah Thomas, bassist Daryl Johns en drummer Kweku Sumbry deel van uitmaken.
Bezetting:
Immanuel Wilkins – altsaxofoon
Micah Thomas – piano
Tyrone Allen – contrabas
Kweku Sumbry – drums
Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije plaatskeuze.
De concertzaal opent 30 minuten voor aanvang van het concert.
Lees hier meer over de veiligheidsmaatregelen in LantarenVenster.
“An Alto saxophonist with this really exceptionally expressive style, you hear so much emotion in his playing, it’s a very human sound” – NPR Music
“Anyone trying to tune into the present moment in jazz could do a lot worse than starting with Immanuel Wilkins, an alto saxophonist whose playing is at once dazzlingly solid and perfectly lithe” – New York Times