Het Rotterdamse collectief Coal Harbour presenteert hun nieuwe multimediale project FEEDFORWARD. In dit moderne sprookje smelten muziek en beeld samen om een verhaal te vertellen over hebzucht, welvaart en de gevolgen van het eindeloos nastreven van groei. De groep is bezig met een landelijke releasetour n.a.v. het dit voorjaar uitgekomen album bij ZenneZ Records.
Coal Harbour is een eigenzinnig Rotterdams collectief dat het experiment niet schuwt; een klein orkest met de intimiteit van een kamermuziekensemble. Met hun filmische composities en schurende improvisaties laten zij de grenzen tussen jazz en klassieke muziek vervagen. Na hun succesvolle debuut JOLT (2018) maakt Coal Harbour met FEEDFORWARD voor het eerst een stuk waarin beeld en muziek samensmelten. Componist en pianist Robert Koemans schreef een twaalfdelige instrumentale suite die in het voorjaar van 2022 als multidisciplinaire voorstelling op de planken komt. De suite vertelt het verhaal van een prehistorische stam die een rustig leven leidt tot een van hen een boom met onweerstaanbaar fruit ontdekt. Dit muzikale sprookje wordt tijdens het concert in beeld gebracht door animaties van collectief Knetterijs met medewerking van Tsjisse Talsma, die eerder illustraties maakte voor o.a. de New York Times en de Washington Post, en Sarah Pannekoek.
Bezetting:
Merel Junge – viool
Hadewijch Hofland – viool
Yanna Pelser – altviool
Thomas van Geelen – cello
Tom Ridderbeekx – trompet
Yoran Aarssen – saxofoon, klarinet
Romain Bly – hoorn
Federico Calcagno – basklarinet
Robert Koemans – piano
Thomas Pol – contrabas
Willem Romers – drums
- muziek
Het Rotterdamse collectief Coal Harbour presenteert hun nieuwe multimediale project FEEDFORWARD. In dit moderne sprookje smelten muziek en beeld samen om een verhaal te vertellen over hebzucht, welvaart en de gevolgen van het eindeloos nastreven van groei. De groep is bezig met een landelijke releasetour n.a.v. het dit voorjaar uitgekomen album bij ZenneZ Records.
Coal Harbour is een eigenzinnig Rotterdams collectief dat het experiment niet schuwt; een klein orkest met de intimiteit van een kamermuziekensemble. Met hun filmische composities en schurende improvisaties laten zij de grenzen tussen jazz en klassieke muziek vervagen. Na hun succesvolle debuut JOLT (2018) maakt Coal Harbour met FEEDFORWARD voor het eerst een stuk waarin beeld en muziek samensmelten. Componist en pianist Robert Koemans schreef een twaalfdelige instrumentale suite die in het voorjaar van 2022 als multidisciplinaire voorstelling op de planken komt. De suite vertelt het verhaal van een prehistorische stam die een rustig leven leidt tot een van hen een boom met onweerstaanbaar fruit ontdekt. Dit muzikale sprookje wordt tijdens het concert in beeld gebracht door animaties van collectief Knetterijs met medewerking van Tsjisse Talsma, die eerder illustraties maakte voor o.a. de New York Times en de Washington Post, en Sarah Pannekoek.
Bezetting:
Merel Junge – viool
Hadewijch Hofland – viool
Yanna Pelser – altviool
Thomas van Geelen – cello
Tom Ridderbeekx – trompet
Yoran Aarssen – saxofoon, klarinet
Romain Bly – hoorn
Federico Calcagno – basklarinet
Robert Koemans – piano
Thomas Pol – contrabas
Willem Romers – drums
Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije plaatskeuze.
FEEDFORWARD is tot stand gekomen in samenwerking met Jazz International Rotterdam en wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Droom en Daad, Gemeente Rotterdam en Fonds 21.
“Coal Harbour maakt met ‘Feedforward’ diepe indruk. Het ensemble ziet kans zoveel verschillende invloeden in één concept te verpakken en ook nog eens een las te maken tussen jazz en klassieke muziek, dat je Feedforward een nieuwe steunbeer mag noemen in de vaderlandse jazz… Coal Harbour heeft met Feedforward een reuze prestatie geleverd. Het project is voortgekomen uit het Nieuw Makers-project van Jazz International Rotterdam en het schept met één klap duidelijkheid voor twijfelaars en sceptici als zou de jongste garde Nederlandse jazzmusici een eigen gezicht ontberen. Feedforward is daarmee ongenaakbaar. Het staat er niet zomaar, het is een mijlpaal en ankerpunt voor iedere jazzmusicus die op zoek is naar originaliteit en nieuwe impulsen.” – Jazznu.com