Almacita di desolato (1986) - 35mm

Felix de Rooy

We vertonen Almacita di desolato op een prachtig gerestaureerde 35mm print.

Marian Rolle, eerder te zien in Desiree, speelt Solem, een priesteres uit het dorpje Desolato, die de inwoners moet behoeden voor ziekte en onheil. De prijs die ze voor haar positie heeft betaald is dat ze niet kan praten en de lichamelijke liefde heeft moeten afzweren.

Als ze een gewonde man tegenkomt, bezwijkt ze toch voor diens charmes. Het is het Kwaad in hoogst eigen persoon, dat haar niet alleen bezwangert maar er ook voor zorgt dat ze, met haar dochtertje, wordt verstoten door de gemeenschap. Alleen een tocht naar het rijk der voorvaderen kan de vloek opheffen.

Hoewel de film na zijn première op het Nederlands filmfestival wisselend werd ontvangen, was er unaniem waardering voor de visuele kracht ervan. Die was voor een flink deel te danken aan de inbreng van de Amerikaanse cameraman Ernest Dickerson, bekend van zijn werk met Spike Lee en tegenwoordig vooral actief als regisseur.

In een interview vertelde De Rooy wat hem voor ogen had gestaan: ‘de schoonheid en de kracht van de Antilliaanse cultuur en natuur vast te leggen en kenbaar te maken aan de rest van de wereld.’ Missie geslaagd.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Nederland
1986
110’

We vertonen Almacita di desolato op een prachtig gerestaureerde 35mm print.

Marian Rolle, eerder te zien in Desiree, speelt Solem, een priesteres uit het dorpje Desolato, die de inwoners moet behoeden voor ziekte en onheil. De prijs die ze voor haar positie heeft betaald is dat ze niet kan praten en de lichamelijke liefde heeft moeten afzweren.

Als ze een gewonde man tegenkomt, bezwijkt ze toch voor diens charmes. Het is het Kwaad in hoogst eigen persoon, dat haar niet alleen bezwangert maar er ook voor zorgt dat ze, met haar dochtertje, wordt verstoten door de gemeenschap. Alleen een tocht naar het rijk der voorvaderen kan de vloek opheffen.

Hoewel de film na zijn première op het Nederlands filmfestival wisselend werd ontvangen, was er unaniem waardering voor de visuele kracht ervan. Die was voor een flink deel te danken aan de inbreng van de Amerikaanse cameraman Ernest Dickerson, bekend van zijn werk met Spike Lee en tegenwoordig vooral actief als regisseur.

In een interview vertelde De Rooy wat hem voor ogen had gestaan: ‘de schoonheid en de kracht van de Antilliaanse cultuur en natuur vast te leggen en kenbaar te maken aan de rest van de wereld.’ Missie geslaagd.