Anton Corbijn Inside Out
Uiterst intiem en onthullend portret van een invloedrijk kunstenaar. Het resultaat van bijna vier jaar filmen.
Anton Corbijn is een van de meest veelzijdige en invloedrijke visueel kunstenaars in de popcultuur van de laatste dertig jaar. Hij is van grote invloed geweest op de beeldvorming van wat roem en kunstenaarschap inhoudt in de late twintigste en vroege eenentwintigste eeuw.
Als fotograaf leverde hij een grote bijdrage aan het vormgeven van het imago van artiesten als Joy Division, U2 en Depeche Mode. Ook droeg hij bij aan het herdefiniëren van de iconografie van artiesten als The Rolling Stones en Metallica voor een nieuwe generatie.
Hij maakte al snel de overstap naar film met het maken van videoclips. De laatste tien jaar heeft hij zich hiernaast toegelegd op het maken van speelfilms. Zijn eerste film, Control, over het leven en de dood van Ian Curtis van Joy Division, is onderscheiden in Cannes en tijdens de BAFTA’s. In 2010 kwam zijn tweede speelfilm, The American, uit met in de hoofdrol George Clooney.
In het karakter van Corbijn is een fascinerende paradox te ontdekken. Voor iemand die, van een afstand beschouwd, een glamourous leven leidt, omringd door beroemdheden, is hij verrassend ongeïnteresseerd in rijkdom en bekendheid. Hij is bescheiden en, boven alles, heel erg nuchter. Hij leeft voor zijn werk of lijdt er misschien ook voor. Dit sluit aan bij zijn strenge protestante opvoeding in het kleine dorpje Strijen op het zuidelijkste eiland van Zuid-Holland, waar zijn vader dominee was. Hij is opgegroeid in een huis met als achtertuin een begraafplaats. Bewust en onbewust lijken deze elementen uit zijn jeugd in zijn werk weerspiegeld te zijn. Corbijn is compromisloos in zijn werk en lijkt te leven volgens de waarden waarmee hij opgevoed is. Ook is hij altijd aan het werk en heeft hij de kans op een gezin opgegeven voor zijn carrière.
Inside Out onderzoekt Antons jeugd en huidige leven en zoekt daarmee de oorsprong en betekenis van de thema’s in zijn leven en werk: opoffering, roem, religie en de dood. De film laat zien wat hem drijft en wat zijn ideeën zijn over de moderne iconen die hij heeft gecreëerd. Voor de eerste keer gaf Corbijn volledige toegang tot zijn leven en contacten.
Klaartje Quirijns onthult de kunstenaar die zich lang voor het publiek verscholen heeft gehouden. We zien hoe hij zichzelf ziet. Ze legt zijn karakter en werkwijze bloot door middel van kritische en inzichtelijke interviews met onder andere Bono, Herbert Grönemeyer en Metallica maar bovenal met de man zelf. Het resultaat is een intiem en onthullend portret van een zeer belangrijk kunstenaar van de postmoderne popcultuur.
**** (vier sterren) NRC Handelsblad
De kracht van Klaartje Quirijns kunstenaarsportret Anton Corbijn Inside Out is dan ook niet dat ze – ondanks de misleidende titel – Corbijn binnenste buiten keert. Niet dat ze dat niet probeert.
Kies tijdstip
Uiterst intiem en onthullend portret van een invloedrijk kunstenaar. Het resultaat van bijna vier jaar filmen.
Anton Corbijn is een van de meest veelzijdige en invloedrijke visueel kunstenaars in de popcultuur van de laatste dertig jaar. Hij is van grote invloed geweest op de beeldvorming van wat roem en kunstenaarschap inhoudt in de late twintigste en vroege eenentwintigste eeuw.
Als fotograaf leverde hij een grote bijdrage aan het vormgeven van het imago van artiesten als Joy Division, U2 en Depeche Mode. Ook droeg hij bij aan het herdefiniëren van de iconografie van artiesten als The Rolling Stones en Metallica voor een nieuwe generatie.
Hij maakte al snel de overstap naar film met het maken van videoclips. De laatste tien jaar heeft hij zich hiernaast toegelegd op het maken van speelfilms. Zijn eerste film, Control, over het leven en de dood van Ian Curtis van Joy Division, is onderscheiden in Cannes en tijdens de BAFTA’s. In 2010 kwam zijn tweede speelfilm, The American, uit met in de hoofdrol George Clooney.
In het karakter van Corbijn is een fascinerende paradox te ontdekken. Voor iemand die, van een afstand beschouwd, een glamourous leven leidt, omringd door beroemdheden, is hij verrassend ongeïnteresseerd in rijkdom en bekendheid. Hij is bescheiden en, boven alles, heel erg nuchter. Hij leeft voor zijn werk of lijdt er misschien ook voor. Dit sluit aan bij zijn strenge protestante opvoeding in het kleine dorpje Strijen op het zuidelijkste eiland van Zuid-Holland, waar zijn vader dominee was. Hij is opgegroeid in een huis met als achtertuin een begraafplaats. Bewust en onbewust lijken deze elementen uit zijn jeugd in zijn werk weerspiegeld te zijn. Corbijn is compromisloos in zijn werk en lijkt te leven volgens de waarden waarmee hij opgevoed is. Ook is hij altijd aan het werk en heeft hij de kans op een gezin opgegeven voor zijn carrière.
Inside Out onderzoekt Antons jeugd en huidige leven en zoekt daarmee de oorsprong en betekenis van de thema’s in zijn leven en werk: opoffering, roem, religie en de dood. De film laat zien wat hem drijft en wat zijn ideeën zijn over de moderne iconen die hij heeft gecreëerd. Voor de eerste keer gaf Corbijn volledige toegang tot zijn leven en contacten.
Klaartje Quirijns onthult de kunstenaar die zich lang voor het publiek verscholen heeft gehouden. We zien hoe hij zichzelf ziet. Ze legt zijn karakter en werkwijze bloot door middel van kritische en inzichtelijke interviews met onder andere Bono, Herbert Grönemeyer en Metallica maar bovenal met de man zelf. Het resultaat is een intiem en onthullend portret van een zeer belangrijk kunstenaar van de postmoderne popcultuur.
**** (vier sterren) NRC Handelsblad
De kracht van Klaartje Quirijns kunstenaarsportret Anton Corbijn Inside Out is dan ook niet dat ze – ondanks de misleidende titel – Corbijn binnenste buiten keert. Niet dat ze dat niet probeert.
De tentoonstelling Feest van het Fotoboek, waar o.a. Corbijns boek Famouz te zien is, bij onze buren in het Fotomuseum sluit mooi aan bij de film Inside Out van Anton Corbijn.
Een goede gelegenheid om film en boek te combineren en een dag te genieten op de Wilhelminapier. Op vertoon van uw filmkaartje ontvangt u €1,50 korting op de tentoonstelling (of andersom). Niet geldig in combinatie met andere acties.
Meer over Feest van het Fotoboek
