Archined Classic: NO

Voorprogramma: Intro by Sanne van Manen
Pablo Larraín

Met een introductie door Sanne van Manen.

In 1973 komt in Chili generaal Augusto Pinochet na een staatsgreep aan de macht. Tot groot genoegen van de hogere (midden)klasse en (Amerikaanse) multinationals, voert de dictator een uiterst neoliberaal economisch beleid. Gelijktijdig worden mensen gemarteld, vermoord, of ‘verdwijnen’. Midden jaren tachtig dwingt de internationale gemeenschap Pinochet tot een referendum om zijn macht te legitimeren. De Chilenen kunnen kiezen, Sí of No. Een grote media campagne wordt opgezet. De eigenaar van een succesvol reclamebureau wordt geconsulteerd voor het Sí-kamp, tegelijkertijd zet zijn sterontwerper zich, aanvankelijk enigszins tegen wil en dank, in voor het No-kamp. No is een film over de gevaarlijke kanten van een gepolariseerde en gepolitiseerde samenleving, de noodzaak om weerwoord te geven, en de moed die dit vergt.

In 1973, General Augusto Pinochet stage a coup and seized power in Chile. To the great delight of the higher middle-class and American multinationals, the dictator pursued an extremely neoliberal economic policy. At the same time, people were tortured, murdered or simply ‘vanished’. In the mid-1980s, the international community forced Pinochet to hold a referendum to legitimize his power. The Chileans could vote Sí or No. A big media campaign was launched. The owner of a successful ad agency was consulted for the Sí camp, while his star designer set to work, initially somewhat reluctantly, for the No camp. No is a film about the dangers of a polarized and politicized society, the necessity of opposing those in power, and the courage that this takes.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
Chili
2012
118’
Spaans gesproken
Engels ondertiteld

Met een introductie door Sanne van Manen.

In 1973 komt in Chili generaal Augusto Pinochet na een staatsgreep aan de macht. Tot groot genoegen van de hogere (midden)klasse en (Amerikaanse) multinationals, voert de dictator een uiterst neoliberaal economisch beleid. Gelijktijdig worden mensen gemarteld, vermoord, of ‘verdwijnen’. Midden jaren tachtig dwingt de internationale gemeenschap Pinochet tot een referendum om zijn macht te legitimeren. De Chilenen kunnen kiezen, Sí of No. Een grote media campagne wordt opgezet. De eigenaar van een succesvol reclamebureau wordt geconsulteerd voor het Sí-kamp, tegelijkertijd zet zijn sterontwerper zich, aanvankelijk enigszins tegen wil en dank, in voor het No-kamp. No is een film over de gevaarlijke kanten van een gepolariseerde en gepolitiseerde samenleving, de noodzaak om weerwoord te geven, en de moed die dit vergt.

In 1973, General Augusto Pinochet stage a coup and seized power in Chile. To the great delight of the higher middle-class and American multinationals, the dictator pursued an extremely neoliberal economic policy. At the same time, people were tortured, murdered or simply ‘vanished’. In the mid-1980s, the international community forced Pinochet to hold a referendum to legitimize his power. The Chileans could vote Sí or No. A big media campaign was launched. The owner of a successful ad agency was consulted for the Sí camp, while his star designer set to work, initially somewhat reluctantly, for the No camp. No is a film about the dangers of a polarized and politicized society, the necessity of opposing those in power, and the courage that this takes.