Black Orpheus - Orfeu Negro (1959)
Gerestaureerde kopie.
Het carnaval in Rio is losgebarsten, de straten zijn gevuld met wervelende kleuren, dans en beweging. Te midden van al deze onstuimigheid arriveert Eurydice van het platteland. Ze is weggelopen van huis omdat daar een man naar haar op zoek was, en ze is bang dat deze haar wil vermoorden. Elders is trambestuurder Orfeu aan het werk; hij is verloofd met Mira, althans dat denkt ze. Als Eurydice en Orfeu elkaar ontmoeten, slaat de vonk direct over: de twee worden smoorverliefd op elkaar. Dat valt bepaald niet goed bij Mira. Dan is Eurydice ineens verdwenen… Orfeu gaat haar zoeken.
Deze sprankelende bewerking van de klassieke Griekse mythe Orpheus en Eurydice was een enorm internationaal succes, waaraan de swingende soundtrack vol opzwepende bossa nova van Antônio Carlos Jobim en Luiz Bonfá zeker heeft bijgedragen. Jean-Michel Basquiat noemde deze film één van z’n eerste (muzikale) invloeden. Regisseur Marcel Camus won niet alleen Cannes’ Gouden Palm, maar ook de Golden Globe en Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film. De film is gebaseerd op het toneelstuk Orfeu da Conceição, van de Braziliaanse schrijver Vinicius de Moraes. Met hoofdrollen voor Marpessa Dawn en Breno Mello.
Winner of both the Academy Award for best foreign-language film and the Cannes Film Festival’s Palme d’Or, Marcel Camus’ Black Orpheus (Orfeu negro) brings the ancient Greek myth of Orpheus and Eurydice to the twentieth-century madness of Carnival in Rio de Janeiro. The film is based on a play, Orfeu da Conceição, by the Brazilian writer Vinicius de Moraes, was the first internationally acclaimed film to take place entirely in a favela, with an all-black Brazilian cast. With its eye-popping photography and ravishing, epochal soundtrack by famous Brazilian singers Antônio Carlos Jobim and Luiz Bonfá, who pioneered the new style of Bossa Nova.
Kies tijdstip
- filmspecial
Gerestaureerde kopie.
Het carnaval in Rio is losgebarsten, de straten zijn gevuld met wervelende kleuren, dans en beweging. Te midden van al deze onstuimigheid arriveert Eurydice van het platteland. Ze is weggelopen van huis omdat daar een man naar haar op zoek was, en ze is bang dat deze haar wil vermoorden. Elders is trambestuurder Orfeu aan het werk; hij is verloofd met Mira, althans dat denkt ze. Als Eurydice en Orfeu elkaar ontmoeten, slaat de vonk direct over: de twee worden smoorverliefd op elkaar. Dat valt bepaald niet goed bij Mira. Dan is Eurydice ineens verdwenen… Orfeu gaat haar zoeken.
Deze sprankelende bewerking van de klassieke Griekse mythe Orpheus en Eurydice was een enorm internationaal succes, waaraan de swingende soundtrack vol opzwepende bossa nova van Antônio Carlos Jobim en Luiz Bonfá zeker heeft bijgedragen. Jean-Michel Basquiat noemde deze film één van z’n eerste (muzikale) invloeden. Regisseur Marcel Camus won niet alleen Cannes’ Gouden Palm, maar ook de Golden Globe en Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film. De film is gebaseerd op het toneelstuk Orfeu da Conceição, van de Braziliaanse schrijver Vinicius de Moraes. Met hoofdrollen voor Marpessa Dawn en Breno Mello.
Winner of both the Academy Award for best foreign-language film and the Cannes Film Festival’s Palme d’Or, Marcel Camus’ Black Orpheus (Orfeu negro) brings the ancient Greek myth of Orpheus and Eurydice to the twentieth-century madness of Carnival in Rio de Janeiro. The film is based on a play, Orfeu da Conceição, by the Brazilian writer Vinicius de Moraes, was the first internationally acclaimed film to take place entirely in a favela, with an all-black Brazilian cast. With its eye-popping photography and ravishing, epochal soundtrack by famous Brazilian singers Antônio Carlos Jobim and Luiz Bonfá, who pioneered the new style of Bossa Nova.