Djakarta 1946

Perang Kota
Mouly Surya

Jakarta, 1946. Nationalistische leiders hebben de Indonesische onafhankelijkheid uitgeroepen, maar de stad blijft onder Nederlands gezag, wat leidt tot een felle strijd tussen het leger en de verzetsbeweging. Fatimah, een veerkrachtige huisvrouw, voert ondertussen een innerlijke morele strijd: ze kan niet kiezen tussen haar man Isa, een oorlogsheld die vioolleraar is geworden en in het verzet zit en Hazil, Isa’s charmante wapenbroeder.

Djakarta 1946, op het laatste IFFR te zien als This City Is a Battlefield, is een bewerking van de roman A Road with No End van Mochtar Lubis uit 1952. Een schitterende historische thriller die een intiem romantisch drama intelligent verweeft met politieke intrige. De moedige Fatimah vormt het emotionele middelpunt en haar complexe, tegenstrijdige karakter wordt vol mededogen en zonder oordeel ontleed.

Mouly Surya’s vijfde speelfilm geeft een zeer gedetailleerd beeld van het kolonialistische Jakarta in al zijn verleidelijke en wrede facetten, ondersteund door spannende actiescènes en uitstekende hoofdrollen. De film onderzoekt tijdloze menselijke gevoelens in een specifieke historische setting en schetst zo een beeld van individuen en een land die snakken naar autonomie en vrijheid.

Verwacht vanaf do 17 apr
€ 12,50
  • Film
Indonesië, Singapore, Nederland, Frankrijk, Noorwegen, Filipijnen, Cambodia
2025
118’
Bahasa, Nederlands, Engels gesproken
Nederlands ondertiteld
16 Geweld Grof taalgebruik

Jakarta, 1946. Nationalistische leiders hebben de Indonesische onafhankelijkheid uitgeroepen, maar de stad blijft onder Nederlands gezag, wat leidt tot een felle strijd tussen het leger en de verzetsbeweging. Fatimah, een veerkrachtige huisvrouw, voert ondertussen een innerlijke morele strijd: ze kan niet kiezen tussen haar man Isa, een oorlogsheld die vioolleraar is geworden en in het verzet zit en Hazil, Isa’s charmante wapenbroeder.

Djakarta 1946, op het laatste IFFR te zien als This City Is a Battlefield, is een bewerking van de roman A Road with No End van Mochtar Lubis uit 1952. Een schitterende historische thriller die een intiem romantisch drama intelligent verweeft met politieke intrige. De moedige Fatimah vormt het emotionele middelpunt en haar complexe, tegenstrijdige karakter wordt vol mededogen en zonder oordeel ontleed.

Mouly Surya’s vijfde speelfilm geeft een zeer gedetailleerd beeld van het kolonialistische Jakarta in al zijn verleidelijke en wrede facetten, ondersteund door spannende actiescènes en uitstekende hoofdrollen. De film onderzoekt tijdloze menselijke gevoelens in een specifieke historische setting en schetst zo een beeld van individuen en een land die snakken naar autonomie en vrijheid.