Filmcollege #2: The Unreliable Narrator + A Man Vanishes (1967)
Filmcollege: The Unreliable Narrator
Kun je een film vertrouwen? In dit filmcollege duiken we met Dana Linsen, filmjournalist, in de wereld van de onbetrouwbare verteller – personages die misleiden, verdraaien of simpelweg niet alles vertellen. Aan de hand van iconische fragmenten ontdekken we hoe filmmakers spelen met perspectief en verwachtingen. Wat maakt een verteller onbetrouwbaar? Welke technieken zetten ons als kijker op het verkeerde been? En hoe zorgt dit voor verrassende wendingen en diepere lagen in films waarin niets is wat het lijkt?
A Man Vanishes (1967)
Shohei Imamura’s klassieker uit de Japanse New Wave begint als een zoektocht naar Tadashi Oshima, een 32-jarige verkoper die om onbekende redenen is verdwenen. Ooit bedoeld als televisieserie over het grote aantal verdwijningen in de Japanse samenleving, vermomt deze metadoc zich aanvankelijk als tv-reportage met een interviewer die geduldig het leven van een man probeert te reconstrueren.
Gaandeweg ontpopt de film zich echter als een reflectie op de subjectiviteit van filmmaken en de Japanse cultuur in het algemeen. Hoe meer getuigen vertellen over de verdwenen man, hoe ongrijpbaarder hij wordt. De narratieve tegenhanger van Imamura’s typische ‘rommelige’ visuele stijl neemt vorm aan, met abrupte zooms en grofkorrelige close-ups die het realisme van tv-reportages imiteren. Na verloop van tijd neemt de film een meer abstracte vorm aan, waarbij plotselinge cuts, out-of-sync audio en reacties van de crew de constructie van realiteit blootleggen. (bron: IDFA)
Dana Linsen
Dana Linssen is filmcriticus voor NRC sinds 1997, voormalig hoofdredacteur van de Filmkrant (1998-2019), docent en filosoof. Als oprichter van het Slow Criticism Project organiseert ze interventies als tegenwicht voor de commodificatie van filmjournalistiek . Ze staat bekend om haar scherpe analyses en passie voor cinema als kunstvorm. Met haar expertise en enthousiasme weet Dana je te inspireren om met een frisse blik naar film te kijken.
Let op: het college kan spoilers bevatten voor mensen die de film nog niet hebben gezien!
- 15:30
Kies tijdstip
- filmspecial
Filmcollege: The Unreliable Narrator
Kun je een film vertrouwen? In dit filmcollege duiken we met Dana Linsen, filmjournalist, in de wereld van de onbetrouwbare verteller – personages die misleiden, verdraaien of simpelweg niet alles vertellen. Aan de hand van iconische fragmenten ontdekken we hoe filmmakers spelen met perspectief en verwachtingen. Wat maakt een verteller onbetrouwbaar? Welke technieken zetten ons als kijker op het verkeerde been? En hoe zorgt dit voor verrassende wendingen en diepere lagen in films waarin niets is wat het lijkt?
A Man Vanishes (1967)
Shohei Imamura’s klassieker uit de Japanse New Wave begint als een zoektocht naar Tadashi Oshima, een 32-jarige verkoper die om onbekende redenen is verdwenen. Ooit bedoeld als televisieserie over het grote aantal verdwijningen in de Japanse samenleving, vermomt deze metadoc zich aanvankelijk als tv-reportage met een interviewer die geduldig het leven van een man probeert te reconstrueren.
Gaandeweg ontpopt de film zich echter als een reflectie op de subjectiviteit van filmmaken en de Japanse cultuur in het algemeen. Hoe meer getuigen vertellen over de verdwenen man, hoe ongrijpbaarder hij wordt. De narratieve tegenhanger van Imamura’s typische ‘rommelige’ visuele stijl neemt vorm aan, met abrupte zooms en grofkorrelige close-ups die het realisme van tv-reportages imiteren. Na verloop van tijd neemt de film een meer abstracte vorm aan, waarbij plotselinge cuts, out-of-sync audio en reacties van de crew de constructie van realiteit blootleggen. (bron: IDFA)
Dana Linsen
Dana Linssen is filmcriticus voor NRC sinds 1997, voormalig hoofdredacteur van de Filmkrant (1998-2019), docent en filosoof. Als oprichter van het Slow Criticism Project organiseert ze interventies als tegenwicht voor de commodificatie van filmjournalistiek . Ze staat bekend om haar scherpe analyses en passie voor cinema als kunstvorm. Met haar expertise en enthousiasme weet Dana je te inspireren om met een frisse blik naar film te kijken.
Let op: het college kan spoilers bevatten voor mensen die de film nog niet hebben gezien!