Gerald Clayton ‘White Cities’
A musical tribute to Charles White

In White Cities, voluit White Cities – A single life spread across three vibrant American cities: Chicago, New York and Los Angeles, brengt jazzpianist Gerald Clayton een beklijvend eerbetoon aan de schilder Charles White. Dit doet hij samen met vier zielsverwante musici uit Chicago, New York en Los Angeles, drie steden waarin Charles White woonde en werkte.

Clayton (1984) maakte naam bij beroemdheden als Roy Hargrove en Diana Krall en is ondertussen zelf een bekend muzikant. De swing kreeg hij met de paplepel ingegoten door zijn vader, de bekende bassist en orkestleider John Clayton. De hiphop van zijn eigen generatie is een andere sterke invloed. Gerald groeide op in Los Angeles, maar werd geboren in Nederland. Tijdens zijn jeugd woonde hij in Utrecht. Op zijn zesde begon hij aan een (klassieke) pianostudie. Daarna studeerde hij jazz aan de University of Southern California. Hij rondde zijn opleiding af aan de Manhattan School of Music. Daar kreeg hij onder meer les van Billy Childs en Kenny Barron. Professionele ervaring deed hij op bij Lewis Nash, Al Foster en Clark Terry en duo-concerten met grootheden als Hank Jones, Kenny Barron en Mulgrew Miller vormden een rijke basis om te groeien. Vanaf 2006 werkte hij intensief samen met trompettist Roy Hargrove en in 2008 begon hij zijn eigen trio. Blue Note Records lanceerde zijn bejubelde album Happening: Live at the Village Vanguard. Vorig jaar bracht dit label het prachtige album Bells On Sand uit.

In 2019 kreeg Clayton de opdracht van het Los Angeles County Museum of Art om muziek te componeren bij een expositie rond het werk van de invloedrijke kunstenaar en activist Charles White. Deze bracht het leven van Afro-Amerikanen in beeld, in geïdealiseerde portretten maar ook in dagelijkse omstandigheden. Hij gaf hen waardigheid, menselijkheid en heroïek, in contrast met de lange geschiedenis van raciale ongelijkheid. In het concert komt Whites schilderij Five Great American Negroes aan bod, met afbeeldingen van vijf prominente zwarte leiders. Clayton componeerde voor ieder van hen een eigen melodie. De melodische en harmonische thema’s lopen inventief door het stuk heen, om zo de duale ervaring van zowel het bekijken van het schilderij als de diepere betekenis erachter weer te geven. De titel van het concert vestigt direct de aandacht op ras en raciale spanningen. Gerald beschouwt de witheid van Chicago, New York en Los Angeles als een herinnering aan de totale onderdrukking waar elke plaats waar Charles White leefde van doordrongen was. En de jazz, geboren als de blues, is een getuigenis van de zwarte ervaring in een witte wereld.

Bezetting:
Gerald Clayton – Fender Rhodes, Hammond B3 orgel, piano
Joel Ross – vibrafoon, drums
Marquis Hill – trompet
Logan Richardson – altsax
Jeff Parker – gitaar
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • muziek

In White Cities, voluit White Cities – A single life spread across three vibrant American cities: Chicago, New York and Los Angeles, brengt jazzpianist Gerald Clayton een beklijvend eerbetoon aan de schilder Charles White. Dit doet hij samen met vier zielsverwante musici uit Chicago, New York en Los Angeles, drie steden waarin Charles White woonde en werkte.

Clayton (1984) maakte naam bij beroemdheden als Roy Hargrove en Diana Krall en is ondertussen zelf een bekend muzikant. De swing kreeg hij met de paplepel ingegoten door zijn vader, de bekende bassist en orkestleider John Clayton. De hiphop van zijn eigen generatie is een andere sterke invloed. Gerald groeide op in Los Angeles, maar werd geboren in Nederland. Tijdens zijn jeugd woonde hij in Utrecht. Op zijn zesde begon hij aan een (klassieke) pianostudie. Daarna studeerde hij jazz aan de University of Southern California. Hij rondde zijn opleiding af aan de Manhattan School of Music. Daar kreeg hij onder meer les van Billy Childs en Kenny Barron. Professionele ervaring deed hij op bij Lewis Nash, Al Foster en Clark Terry en duo-concerten met grootheden als Hank Jones, Kenny Barron en Mulgrew Miller vormden een rijke basis om te groeien. Vanaf 2006 werkte hij intensief samen met trompettist Roy Hargrove en in 2008 begon hij zijn eigen trio. Blue Note Records lanceerde zijn bejubelde album Happening: Live at the Village Vanguard. Vorig jaar bracht dit label het prachtige album Bells On Sand uit.

In 2019 kreeg Clayton de opdracht van het Los Angeles County Museum of Art om muziek te componeren bij een expositie rond het werk van de invloedrijke kunstenaar en activist Charles White. Deze bracht het leven van Afro-Amerikanen in beeld, in geïdealiseerde portretten maar ook in dagelijkse omstandigheden. Hij gaf hen waardigheid, menselijkheid en heroïek, in contrast met de lange geschiedenis van raciale ongelijkheid. In het concert komt Whites schilderij Five Great American Negroes aan bod, met afbeeldingen van vijf prominente zwarte leiders. Clayton componeerde voor ieder van hen een eigen melodie. De melodische en harmonische thema’s lopen inventief door het stuk heen, om zo de duale ervaring van zowel het bekijken van het schilderij als de diepere betekenis erachter weer te geven. De titel van het concert vestigt direct de aandacht op ras en raciale spanningen. Gerald beschouwt de witheid van Chicago, New York en Los Angeles als een herinnering aan de totale onderdrukking waar elke plaats waar Charles White leefde van doordrongen was. En de jazz, geboren als de blues, is een getuigenis van de zwarte ervaring in een witte wereld.

Bezetting:
Gerald Clayton – Fender Rhodes, Hammond B3 orgel, piano
Joel Ross – vibrafoon, drums
Marquis Hill – trompet
Logan Richardson – altsax
Jeff Parker – gitaar

Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije stoelkeuze.

geraldclayton.com

Lees hier meer over Gerald Claytons bedoeling met het project White Cities.