Hard To Be A God
Planeet Arkanar oogt als een middeleeuwse hel waar het totalitaire kwaad regeert. Een boodschapper van de Aarde moet hier humanitaire ideeën introduceren, zonder te beseffen dat die niet altijd werken. Een magnifiek zwart-witfresco van een gedoemde wereld.
De in 2013 overleden Aleksej German – altijd al een fel criticus van autoriteiten – bevraagt in zijn laatste film de ultieme hiërarchie: die van God en mens. Op de planeet Arkanar, die in zijn ontwikkeling is blijven hangen in de middeleeuwen, leven dertig aardse wetenschappers. Don Rumata en zijn collega’s observeren Arkanar, met de kennis van alles wat zou kunnen komen, maar mogen niet ingrijpen. Ze zijn hulpeloze goden, in een wereld waarin intellectuelen opgejaagd wild zijn.
Al zijn hele carrière wilde German de roman van de gebroeders Strugatski verfilmen, wiens werk ook aan de basis van Tarkovski’s Stalker stond; de laatste vijftien jaar van zijn leven waren volledig aan het project gewijd. Zijn echtgenote Svetlana Karmalita en zoon Aleksej German jr. maakten de film na zijn dood af. German richt zich met een minimum aan plot vooral op de volstrekt unieke wereld die hij creëert. Modder, stront, rochel, kots, bloed en ingewanden vullen elke hoek van het beeld: beeldschone verdorvenheid.
Kies tijdstip
- filmspecial
Planeet Arkanar oogt als een middeleeuwse hel waar het totalitaire kwaad regeert. Een boodschapper van de Aarde moet hier humanitaire ideeën introduceren, zonder te beseffen dat die niet altijd werken. Een magnifiek zwart-witfresco van een gedoemde wereld.
De in 2013 overleden Aleksej German – altijd al een fel criticus van autoriteiten – bevraagt in zijn laatste film de ultieme hiërarchie: die van God en mens. Op de planeet Arkanar, die in zijn ontwikkeling is blijven hangen in de middeleeuwen, leven dertig aardse wetenschappers. Don Rumata en zijn collega’s observeren Arkanar, met de kennis van alles wat zou kunnen komen, maar mogen niet ingrijpen. Ze zijn hulpeloze goden, in een wereld waarin intellectuelen opgejaagd wild zijn.
Al zijn hele carrière wilde German de roman van de gebroeders Strugatski verfilmen, wiens werk ook aan de basis van Tarkovski’s Stalker stond; de laatste vijftien jaar van zijn leven waren volledig aan het project gewijd. Zijn echtgenote Svetlana Karmalita en zoon Aleksej German jr. maakten de film na zijn dood af. German richt zich met een minimum aan plot vooral op de volstrekt unieke wereld die hij creëert. Modder, stront, rochel, kots, bloed en ingewanden vullen elke hoek van het beeld: beeldschone verdorvenheid.