Kriterion - sinds '45
Op dinsdag 28 juni wordt de vertoning van 19:30 gevolgd door een Q&A met Wouter Snip, een van de regisseurs.
In een vorm die vroeger in andere economische structuren wel arbeiderszelfbestuur heette, leiden groepen studenten van de Amsterdamse universiteiten de bioscopen Kriterion Roetersstraat en Studio K. In verenigingsverband, met gemiddeld 40 à 45 personen per bedrijf, runnen zij twee zalen, een club en een restaurant, de Oppascentrale, het Eetcafé SKEK en de benzinepomp aan de A10. Bij elkaar zo’n tweehonderd studenten.
De tomeloze en meeslepende energie van de studenten nu en in het verleden, het unieke karakter van Kriterion, met zijn horizontale structuur zonder bazen en managers, vormen de spil en de motor van de film.
Ter verduidelijking en illustratie zal de historische achtergrond van de Kriterion-gedachte zo hier en daar worden ingevoegd, middels foto’s, documenten, film- en geluidsfragmenten en getuigenissen van betrokkenen uit die tijden.
De film laat zien dat, en hoe, dit al bijna zeventig jaar goed werkt. En wat Kriterion teweeg brengt in de hoofden en harten van de studenten.
Door de film heen speelt de – nu inmiddels – internationale uitstraling tot in Sarajevo waar studenten, met hulp van twee ex-kriteriërs uit Amsterdam, een theater hebben opgericht gebaseerd op dezelfde uitgangspunten die Meerburg en de zijnen er in 1945 toe bracht: het creëren van een bron van inkomsten voor studenten na afloop van een oorlog. “Kriterion is meer dan een bioscoop. Het is voor mensen in Sarajevo een symbool; voor vernieuwing, voor de kracht van jongeren en de kracht van cultuur.”
Vanuit het Kriteriontheater in Sarajevo gaat de uitstraling verder. Van Belgrado tot Mitrovica in Kosovo, waar een groepje ex-kriteriërs uit Sarajevo tracht om twee theaters te realiseren aan weerszijden van de rivier de Ibar, die Mitrovica doorsnijdt en tegelijkertijd als grens fungeert tussen de Serviërs en de Albanezen. Tevens wordt er ook gewerkt aan plannen voor een theater in Monrovia, Liberia.
Kies tijdstip
- filmspecial
Op dinsdag 28 juni wordt de vertoning van 19:30 gevolgd door een Q&A met Wouter Snip, een van de regisseurs.
In een vorm die vroeger in andere economische structuren wel arbeiderszelfbestuur heette, leiden groepen studenten van de Amsterdamse universiteiten de bioscopen Kriterion Roetersstraat en Studio K. In verenigingsverband, met gemiddeld 40 à 45 personen per bedrijf, runnen zij twee zalen, een club en een restaurant, de Oppascentrale, het Eetcafé SKEK en de benzinepomp aan de A10. Bij elkaar zo’n tweehonderd studenten.
De tomeloze en meeslepende energie van de studenten nu en in het verleden, het unieke karakter van Kriterion, met zijn horizontale structuur zonder bazen en managers, vormen de spil en de motor van de film.
Ter verduidelijking en illustratie zal de historische achtergrond van de Kriterion-gedachte zo hier en daar worden ingevoegd, middels foto’s, documenten, film- en geluidsfragmenten en getuigenissen van betrokkenen uit die tijden.
De film laat zien dat, en hoe, dit al bijna zeventig jaar goed werkt. En wat Kriterion teweeg brengt in de hoofden en harten van de studenten.
Door de film heen speelt de – nu inmiddels – internationale uitstraling tot in Sarajevo waar studenten, met hulp van twee ex-kriteriërs uit Amsterdam, een theater hebben opgericht gebaseerd op dezelfde uitgangspunten die Meerburg en de zijnen er in 1945 toe bracht: het creëren van een bron van inkomsten voor studenten na afloop van een oorlog. “Kriterion is meer dan een bioscoop. Het is voor mensen in Sarajevo een symbool; voor vernieuwing, voor de kracht van jongeren en de kracht van cultuur.”
Vanuit het Kriteriontheater in Sarajevo gaat de uitstraling verder. Van Belgrado tot Mitrovica in Kosovo, waar een groepje ex-kriteriërs uit Sarajevo tracht om twee theaters te realiseren aan weerszijden van de rivier de Ibar, die Mitrovica doorsnijdt en tegelijkertijd als grens fungeert tussen de Serviërs en de Albanezen. Tevens wordt er ook gewerkt aan plannen voor een theater in Monrovia, Liberia.
