Nadat trompettist Marquis Hill uit Chicago in 2014 de prestigieuze Thelonious Monk Jazz Trumpet Competition won, raakte zijn carrière in een stroomversnelling. De prijs leverde hem onder meer een contract op bij Concord Records, waar hij in 2016 The Way We Play uitbracht.
In zijn muziek mixt hij moeiteloos invloeden van hiphop, spoken word en drum ‘n’ bass met meer traditionele jazzklanken. Al deze stromingen zijn terug te leiden tot dezelfde Afro-Amerikaanse muzikale bronnen. ‘Het komt allemaal van dezelfde boom, alleen zijn er verschillende vertakkingen. Dat is hoe ik muziek beleef. Ik groeide op met Motown, Marvin Gaye, R&B. Daarna kreeg ik mijn eerste jazzalbum van Lee Morgan… Ik ben echt van mening dat die muziek uiteindelijk allemaal hetzelfde is,’ aldus Marquis Hill.
Zijn unieke sound komt van de subtoon-techniek: Hill laat de overvloedige lucht uit zijn mond de trompet invloeien, waardoor de klank net wat rauwer wordt en iets bovenmenselijks krijgt.
Voor zijn nieuwe album Composers Collective: Beyond the Jukebox – uitgebracht door Black Unlimited Music Group – vroeg Marquis Hill een aantal bevriende muzikanten om composities aan te leveren. Dat leverde een divers boeket aan stijlen op, met altijd een centrale rol voor Hills heldere, al dan niet gedempte trompetnoten. Opnieuw is de jazz diep geworteld in soul, hiphop en gospel.
Bezetting:
Marquis Hill – trompet
Mike King – piano, keyboards
Junius Paul – contrabas
Corey Fonville – drums
- 20:30
- muziek
Nadat trompettist Marquis Hill uit Chicago in 2014 de prestigieuze Thelonious Monk Jazz Trumpet Competition won, raakte zijn carrière in een stroomversnelling. De prijs leverde hem onder meer een contract op bij Concord Records, waar hij in 2016 The Way We Play uitbracht.
In zijn muziek mixt hij moeiteloos invloeden van hiphop, spoken word en drum ‘n’ bass met meer traditionele jazzklanken. Al deze stromingen zijn terug te leiden tot dezelfde Afro-Amerikaanse muzikale bronnen. ‘Het komt allemaal van dezelfde boom, alleen zijn er verschillende vertakkingen. Dat is hoe ik muziek beleef. Ik groeide op met Motown, Marvin Gaye, R&B. Daarna kreeg ik mijn eerste jazzalbum van Lee Morgan… Ik ben echt van mening dat die muziek uiteindelijk allemaal hetzelfde is,’ aldus Marquis Hill.
Zijn unieke sound komt van de subtoon-techniek: Hill laat de overvloedige lucht uit zijn mond de trompet invloeien, waardoor de klank net wat rauwer wordt en iets bovenmenselijks krijgt.
Voor zijn nieuwe album Composers Collective: Beyond the Jukebox – uitgebracht door Black Unlimited Music Group – vroeg Marquis Hill een aantal bevriende muzikanten om composities aan te leveren. Dat leverde een divers boeket aan stijlen op, met altijd een centrale rol voor Hills heldere, al dan niet gedempte trompetnoten. Opnieuw is de jazz diep geworteld in soul, hiphop en gospel.
Bezetting:
Marquis Hill – trompet
Mike King – piano, keyboards
Junius Paul – contrabas
Corey Fonville – drums
Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije stoelkeuze.
“Na het horen van Composers Collective: Beyond the Jukebox hoop je vurig dat dit stel snel voor concerten deze kant op komt.” – ★★★★☆ Volkskrant