Naïssam Jalal
Healing Rituals Quartet

De Frans/Syrische Naïssam Jalal is een rijzende ster binnen de wereldwijde crossovermuziek. Ze is vertrouwd met Arabische muziektradities, eigentijdse jazz, tango en afrobeat, waaruit ze haar eigen helende composities put. Om een weg te zien in een turbulente wereld laat de fluitist en zangeres zich inspireren door traditionele culturen en gebruiken. In kwartet presenteert de muziek van haar krachtige negende album.

Met Healing Rituals brengt ze Egyptische, Marokkaanse en Amerikaanse tradities samen, gericht op collectieve genade. Haar gefluisterde kunst is een waar ritueel, waarbij ze zich laat inspireren door gebruiken om te kalmeren en te genezen. Al improviserend streven zij ernaar om ‘het heilige onzichtbare’ te verklanken. Vanuit haar connectie met natuur zet ze die krachtige energie om in muziek.

Jalal werd geboren in Parijs. Haar ouders kwamen uit Syrië en vanaf jonge leeftijd verdiept zij zich al in de Arabische klassieke muziek. Ze studeerde in Caïro en speelde er bij grootheden als violist Abdo Dagher en toetsenist Fathy Salama. Terug in Parijs verkende ze allerlei muziekrichtingen en werkte ze samen met grote namen als Fatoumata Diawara, Cheikh Tidiane Seck en Hamid Drake. Ze componeerde voor verschillende bezettingen, waaronder strijkkwartet en zelfs symfonieorkest. In haar muziek bereikt Naïssam een bijzonder evenwicht tussen dwarsfluit, ney (Arabische fluit) en haar bezwerende stemgeluid. Verwacht een concert dat goed is voor gevoelens van rust, opwinding, acceptatie en totale verwondering.

Bezetting:
Naïssam Jalal – dwarsfluit, ney, stem
Claude Tchamitchian – contrabas
Karsten Hochapfel – cello
Zaza Desiderio – drums
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • muziek

De Frans/Syrische Naïssam Jalal is een rijzende ster binnen de wereldwijde crossovermuziek. Ze is vertrouwd met Arabische muziektradities, eigentijdse jazz, tango en afrobeat, waaruit ze haar eigen helende composities put. Om een weg te zien in een turbulente wereld laat de fluitist en zangeres zich inspireren door traditionele culturen en gebruiken. In kwartet presenteert de muziek van haar krachtige negende album.

Met Healing Rituals brengt ze Egyptische, Marokkaanse en Amerikaanse tradities samen, gericht op collectieve genade. Haar gefluisterde kunst is een waar ritueel, waarbij ze zich laat inspireren door gebruiken om te kalmeren en te genezen. Al improviserend streven zij ernaar om ‘het heilige onzichtbare’ te verklanken. Vanuit haar connectie met natuur zet ze die krachtige energie om in muziek.

Jalal werd geboren in Parijs. Haar ouders kwamen uit Syrië en vanaf jonge leeftijd verdiept zij zich al in de Arabische klassieke muziek. Ze studeerde in Caïro en speelde er bij grootheden als violist Abdo Dagher en toetsenist Fathy Salama. Terug in Parijs verkende ze allerlei muziekrichtingen en werkte ze samen met grote namen als Fatoumata Diawara, Cheikh Tidiane Seck en Hamid Drake. Ze componeerde voor verschillende bezettingen, waaronder strijkkwartet en zelfs symfonieorkest. In haar muziek bereikt Naïssam een bijzonder evenwicht tussen dwarsfluit, ney (Arabische fluit) en haar bezwerende stemgeluid. Verwacht een concert dat goed is voor gevoelens van rust, opwinding, acceptatie en totale verwondering.

Bezetting:
Naïssam Jalal – dwarsfluit, ney, stem
Claude Tchamitchian – contrabas
Karsten Hochapfel – cello
Zaza Desiderio – drums

Dit is een concert met uitsluitend zitplaatsen. Er is vrije stoelkeuze.

naissamjalal.com

“Compositions of great melodic richness, undulating grooves, precious harmonies referring to the music of the Middle East and a some modal lyricism wich reminds us in turn the nomadic music of Don Cherry and the obsessive mystical jazz of John Coltrane.” – Jazz Magazine

“A cinematic album… a 21st century visionary and a remarkable artist.” – John Fordham, The Guardian

“You know when you hear something and it just takes you away, just something different about it, which you haven’t heard before and you just want to find out more, discover more… I got that from Naïssam Jalal.” – Gilles Peterson, BBC