Nomade in niemandsland

Hester Jonkhout

Na afloop van de voorstelling is regisseur Hester Jonkhout aanwezig voor een Q&A.

Nomade in Niemandsland neemt je mee in het bewogen leven van Caribische kunstenaar en filmmaker Felix de Rooy. De Rooy geldt als een pionier die als eerste in het Nederlandse Koninkrijk met zijn kunst vrijuit vertelt wat het betekent om queer en Caribisch te zijn.

Met zijn werk daagt hij de gevestigde orde uit om zichzelf in de spiegel te bekijken. De Rooy, die zijn seksuele identiteit expliciet uitdraagt in zijn werk, ontwikkelt zich snel als een productieve gedreven beeldend kunstenaar, curator, theater- en filmmaker op zijn geboorte-eiland Curaçao en later in New York en Nederland.

Als geëngageerde man kaart hij verschillende gevoelige onderwerpen aan zoals de verhouding tussen Nederland en haar voormalige kolonie Curaçao in speelfilm Ava & Gabriël (1990) en de beeldvorming van Zwarte mensen in de populaire cultuur met de spraakmakende tentoonstelling Negrophila-Wit Over Zwart (1989). Ondanks de maatschappelijke relevantie van zijn onderwerpen, wordt Felix in de doorgaans witte kunstwereld niet opgenomen als man van betekenis.

wo 2 okt
  • 19:15
Kaarten
€ 12
  • filmspecial
Nederland
2024
60’
Nederlands gesproken
AL

Na afloop van de voorstelling is regisseur Hester Jonkhout aanwezig voor een Q&A.

Nomade in Niemandsland neemt je mee in het bewogen leven van Caribische kunstenaar en filmmaker Felix de Rooy. De Rooy geldt als een pionier die als eerste in het Nederlandse Koninkrijk met zijn kunst vrijuit vertelt wat het betekent om queer en Caribisch te zijn.

Met zijn werk daagt hij de gevestigde orde uit om zichzelf in de spiegel te bekijken. De Rooy, die zijn seksuele identiteit expliciet uitdraagt in zijn werk, ontwikkelt zich snel als een productieve gedreven beeldend kunstenaar, curator, theater- en filmmaker op zijn geboorte-eiland Curaçao en later in New York en Nederland.

Als geëngageerde man kaart hij verschillende gevoelige onderwerpen aan zoals de verhouding tussen Nederland en haar voormalige kolonie Curaçao in speelfilm Ava & Gabriël (1990) en de beeldvorming van Zwarte mensen in de populaire cultuur met de spraakmakende tentoonstelling Negrophila-Wit Over Zwart (1989). Ondanks de maatschappelijke relevantie van zijn onderwerpen, wordt Felix in de doorgaans witte kunstwereld niet opgenomen als man van betekenis.