Preferisco il rumore del mare
Preferisco il rumore del mare is een kruising tussen een Griekse tragedie en een Italiaanse smartlap. Daar waar moeders ontbreken gaan hele gezinnen naar de haaien, luidt de moraal. En: verloochen nooit je afkomst.
Silvio Orlando speelt in Preferisco il rumore del mare een man van middelbare leeftijd die zijn mama in het arme zuiden van Italië bezoekt. Zelf is hij ooit vertrokken naar het noordelijke Turijn waar hij een rijk man is geworden, maar zijn aard is nog steeds die van een zuiderling. Deze Luigi trekt zich het lot aan van de puberende jongen Rosario, die onlangs zijn moeder door moord verloor.
Samen met Luigi’s zoon Matteo, even oud ongeveer als Rosario, ontstaat er een vreemde driehoeksrelatie. Niet één waarin liefde de boventoon voert; daarvoor is Preferisco il rumore del mare veel te platonisch van aard. Bovendien gaat de film over het gebrek aan communicatie tussen de personages, iets wat regisseur Mimmo Calopresti treffend met zijn ingetogen en subtiele stijl neerzet.
Calopresti maakte eerder La seconda volta, een drama waarin een man de achtervolging inzet op een ex-terroriste die hem jaren geleden een kogel in het hoofd plantte. Ondanks het wat schokkende onderwerp is het evenals Preferisco een rustige film met alleen onderhuidse spanning, wel met ogenschijnlijk iets meer verhaal. Preferisco kent ook wel een kop en staart, maar Calopresti wil de kijker met zijn plot op geen enkel niveau sturen.
(De Filmkrant, Gerlinda Heywegen).
Kies tijdstip
- filmspecial
Preferisco il rumore del mare is een kruising tussen een Griekse tragedie en een Italiaanse smartlap. Daar waar moeders ontbreken gaan hele gezinnen naar de haaien, luidt de moraal. En: verloochen nooit je afkomst.
Silvio Orlando speelt in Preferisco il rumore del mare een man van middelbare leeftijd die zijn mama in het arme zuiden van Italië bezoekt. Zelf is hij ooit vertrokken naar het noordelijke Turijn waar hij een rijk man is geworden, maar zijn aard is nog steeds die van een zuiderling. Deze Luigi trekt zich het lot aan van de puberende jongen Rosario, die onlangs zijn moeder door moord verloor.
Samen met Luigi’s zoon Matteo, even oud ongeveer als Rosario, ontstaat er een vreemde driehoeksrelatie. Niet één waarin liefde de boventoon voert; daarvoor is Preferisco il rumore del mare veel te platonisch van aard. Bovendien gaat de film over het gebrek aan communicatie tussen de personages, iets wat regisseur Mimmo Calopresti treffend met zijn ingetogen en subtiele stijl neerzet.
Calopresti maakte eerder La seconda volta, een drama waarin een man de achtervolging inzet op een ex-terroriste die hem jaren geleden een kogel in het hoofd plantte. Ondanks het wat schokkende onderwerp is het evenals Preferisco een rustige film met alleen onderhuidse spanning, wel met ogenschijnlijk iets meer verhaal. Preferisco kent ook wel een kop en staart, maar Calopresti wil de kijker met zijn plot op geen enkel niveau sturen.
(De Filmkrant, Gerlinda Heywegen).
