Retrospectief Michelangelo Antonioni

In juni en juli presenteert L/V een retrospectief van het werk van de grootmeester van de Italiaanse cinema: Michelangelo Antonioni.

Antonioni (1912-2007) behoort tot de groten van de Italiaanse cinema, met films als La signora senza camelie, Blow Up en zijn fameuze trilogie L’avventura, La notte en L’eclisse. Het zijn typische auteurfilms, films waarin de persoonlijkheid van de maker onmiskenbaar naar voren komt in stijl, thematiek en vorm. Als geen ander brengt Antonioni het onvermogen tot communicatie, het ‘mal de vivre’ en de onmogelijke liefde in beeld. Wat ‘niet gebeurt’ is wat Antonioni’s films vult, vormgegeven in een moderne wereld die hij wonderbaarlijk weet neer te zetten.

Michelangelo Antonioni heeft grote invloed op filmmakers wereldwijd door zijn onderzoek naar nieuwe vormen, het inventieve gebruik van de camera, van kleur en de introductie van de landschappen, architectuur, kunstwerken en objecten als plot-elementen. Hoewel Antonioni met zijn vormen, thema’s en technische experimenten de cinema meerdere keren in nieuwe richtingen wijst, is tijdens zijn hoogtijdagen niet iedereen daar al klaar voor. Zijn werkwijze wordt dan ook pas later opgepakt door een nieuwe generatie filmmakers die daarmee een groter internationaal publiek weet te bereiken.

  • filmspecial

In juni en juli presenteert L/V een retrospectief van het werk van de grootmeester van de Italiaanse cinema: Michelangelo Antonioni.

Antonioni (1912-2007) behoort tot de groten van de Italiaanse cinema, met films als La signora senza camelie, Blow Up en zijn fameuze trilogie L’avventura, La notte en L’eclisse. Het zijn typische auteurfilms, films waarin de persoonlijkheid van de maker onmiskenbaar naar voren komt in stijl, thematiek en vorm. Als geen ander brengt Antonioni het onvermogen tot communicatie, het ‘mal de vivre’ en de onmogelijke liefde in beeld. Wat ‘niet gebeurt’ is wat Antonioni’s films vult, vormgegeven in een moderne wereld die hij wonderbaarlijk weet neer te zetten.

Michelangelo Antonioni heeft grote invloed op filmmakers wereldwijd door zijn onderzoek naar nieuwe vormen, het inventieve gebruik van de camera, van kleur en de introductie van de landschappen, architectuur, kunstwerken en objecten als plot-elementen. Hoewel Antonioni met zijn vormen, thema’s en technische experimenten de cinema meerdere keren in nieuwe richtingen wijst, is tijdens zijn hoogtijdagen niet iedereen daar al klaar voor. Zijn werkwijze wordt dan ook pas later opgepakt door een nieuwe generatie filmmakers die daarmee een groter internationaal publiek weet te bereiken.

Het Michelangelo Antonioni Retrospectief is een initiatief van Filmhuis Den Haag in coproductie met het Holland Festival en wordt mede mogelijk gemaakt door Istituto Italiano di Cultura per i Paesi Bassi, het Nederlands Fonds voor de Film, het Prins Bernhard Cultuurfonds en Cine Città Holding.

Programma