Roffa Mon Amour, LantarenVenster en CINEA presenteren de tweede editie van Summer Film School Rotterdam!
In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog ontstond in Italië een nieuwe filmstroming die de wereld voor altijd zou veranderen: het Italiaanse neorealisme. Als tegenreactie op het door het fascisme geïnjecteerde Hollywood ging de maker de straat op en liet het echte Italië zien. Roberto Rossellini was de grondlegger van deze nieuwe revolutionaire cinema.
In de jaren zestig verdwijnt het realisme naar de achtergrond. Stadse moderne cultuur en visuele esthetiek voeren de boventoon in de cinema van Michelangelo Antonioni, in wiens werk de ziel van de mens werd blootgelegd. Tegelijkertijd – maar o zo verschillend – verschijnt Pier Paolo Pasolini’s poëtische en epische cinema. We sluiten de reeks af in de jaren zeventig met het intellectuele, provocerende werk van meesteres Liliana Cavani.
Van het sobere neorealisme tot de meeslepende historische drama’s: de klassieke cinema uit Italië is een mijlpaal geweest in de filmgeschiedenis. Roberto Rossellini, Michelangelo Antonioni, Pier Paolo Pasolini en Liliana Cavani: in zes filmvertoningen en colleges doorlopen we een stukje van de indrukwekkende Italiaanse filmgeschiedenis.
Roffa Mon Amour, LantarenVenster en CINEA presenteren de tweede editie van Summer Film School Rotterdam!
In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog ontstond in Italië een nieuwe filmstroming die de wereld voor altijd zou veranderen: het Italiaanse neorealisme. Als tegenreactie op het door het fascisme geïnjecteerde Hollywood ging de maker de straat op en liet het echte Italië zien. Roberto Rossellini was de grondlegger van deze nieuwe revolutionaire cinema.
In de jaren zestig verdwijnt het realisme naar de achtergrond. Stadse moderne cultuur en visuele esthetiek voeren de boventoon in de cinema van Michelangelo Antonioni, in wiens werk de ziel van de mens werd blootgelegd. Tegelijkertijd – maar o zo verschillend – verschijnt Pier Paolo Pasolini’s poëtische en epische cinema. We sluiten de reeks af in de jaren zeventig met het intellectuele, provocerende werk van meesteres Liliana Cavani.
Van het sobere neorealisme tot de meeslepende historische drama’s: de klassieke cinema uit Italië is een mijlpaal geweest in de filmgeschiedenis. Roberto Rossellini, Michelangelo Antonioni, Pier Paolo Pasolini en Liliana Cavani: in zes filmvertoningen en colleges doorlopen we een stukje van de indrukwekkende Italiaanse filmgeschiedenis.
Informatie
Je kunt de hele reeks volgen (zes colleges, zes films), een weekend (za en zo, drie colleges, drie films) of alleen het college over je favoriete Italiaanse regisseur. Alle colleges zijn in het Nederlands, behalve die over Liliana Cavani.
De films zijn in LantarenVenster, met uitzondering van La notte en The Night Porter, deze vinden plaats in locatie Drijvend Paviljoen. Het weekendprogramma omvat de films la notte, Edipo re, The Night Porter en I cannibali.
Docenten
Steven Jacobs (BE) is een kunsthistoricus gespecialiseerd in de relatie tussen film en visuele kunst. Hij doceert moderne en hedendaagse kunst aan de Universiteit van Gent en filmgeschiedenis aan de Universiteit van Antwerpen. Hij is (co)auteur van onder andere The Wrong House: The Architecture of Alfred Hitchcock (2007), Framing Pictures: Film and the Visual Arts (2011), Screening Statues: Sculpture and Cinema (2017) en The City Symphony Phenomenon (2018).
Voor Roffa Mon Amour spreekt hij over Rossellini, Antonioni and Pasolini.
Francesca Brignoli (IT) is onafhankelijk onderzoeker en Liliana Cavani specialist. Ze wijdde haar scriptie aan het werk van Cavani en studeerde af in filmgeschiedenis en filmkritiek aan de universiteit van Pavia. Ze continueerde haar onderzoek naar Cavani, schreef vele essays en uiteindelijk de monografie: Liliana Cavani. Every possible journey (2011).
Zij en Nuccio Lodato schreven verschillende historische monografieën toegewijd aan Ingrid Bergman. The vertigo of perfection (2010), Marilyn Monroe. Deceits (2014) and Orson Welles. Fourth power (2015).
Voor Roffa Mon Amour speekt zij over Cavani.