The Fen-fire - De gloeiige

Erik van Lieshout

De Rotterdamse kunstenaar Erik van Lieshout keert terug naar zijn geboortegrond: de voormalige turfgronden van de Deurnese Peel. De internationaal vermaarde kunstenaar verbleef acht maanden in het gebied met ondersteuning van het Noordbrabants Museum. Hij maakte er installaties die reflecteren op de geschiedenis, het heden en de toekomst van het Brabantse land.

Op de arme gronden rond Deurne spelen allerlei zaken die ook in de landelijke politiek hete hangijzers zijn: intensieve veeteelt, stikstof, immigratie, woningnood, stankoverlast, natuurbeheer. Kinderlijk enthousiast banjert Van Lieshout over boerenerven en gaat hij in gesprek met buurtbewoners. Met zijn onbevangen vragen weet hij talloze kwesties en pijnpunten aan te snijden. Wonderlijk genoeg lijkt niemand boos op hem te worden.

Van Lieshout laveert soepel – voortdurend speelse prikjes uitdelend – tussen boeren in het nauw, bezorgde burgers, een enkele grootverdiener. En dan is er ook nog de dierenarts die zich wil gaan toeleggen op het fokken van konijnen om er serums tegen slangenbeten uit te winnen. In het Van Lieshout-universum is alles inspiratie, resulterend in zandtapijten, eierkettingen of een reuzekonijn van hooi.

Erik van Lieshout returns to his birthplace: a former peat harvesting region known as the Deurnese Peel, now a nature reserve in the province of North Brabant in the southwest of the Netherlands. The internationally renowned artist spent 8 months in the area, supported by the nearby Het Noordbrabants Museum. He created installations that reflect on the history, present and future of the Brabant countryside.
The poor soils around Deurne are the setting for issues that are also hot topics in Dutch national politics: intensive livestock farming, nitrate pollution, immigration, housing shortages, agricultural odor nuisance, nature conservation. Van Lieshout strides across farms with childlike enthusiasm and talks to local residents. With his open questions, he addresses numerous topical issues and sore points. Surprisingly enough, no one seems to get angry with him and his playful jabs.
Van Lieshout navigates smoothly between struggling farmers, concerned citizens and the occasional big earner. And then there is the vet who intends to breed rabbits to extract serums against snakebites. In the Van Lieshout universe, everything serves as artistic inspiration, resulting in sand carpets, egg chains or a giant rabbit made of hay.

 

zo 24 nov
  • 10:30
Kaarten
€ 12
  • filmspecial
Nederland
2024
60’
Nederlands gesproken
Engels ondertiteld

De Rotterdamse kunstenaar Erik van Lieshout keert terug naar zijn geboortegrond: de voormalige turfgronden van de Deurnese Peel. De internationaal vermaarde kunstenaar verbleef acht maanden in het gebied met ondersteuning van het Noordbrabants Museum. Hij maakte er installaties die reflecteren op de geschiedenis, het heden en de toekomst van het Brabantse land.

Op de arme gronden rond Deurne spelen allerlei zaken die ook in de landelijke politiek hete hangijzers zijn: intensieve veeteelt, stikstof, immigratie, woningnood, stankoverlast, natuurbeheer. Kinderlijk enthousiast banjert Van Lieshout over boerenerven en gaat hij in gesprek met buurtbewoners. Met zijn onbevangen vragen weet hij talloze kwesties en pijnpunten aan te snijden. Wonderlijk genoeg lijkt niemand boos op hem te worden.

Van Lieshout laveert soepel – voortdurend speelse prikjes uitdelend – tussen boeren in het nauw, bezorgde burgers, een enkele grootverdiener. En dan is er ook nog de dierenarts die zich wil gaan toeleggen op het fokken van konijnen om er serums tegen slangenbeten uit te winnen. In het Van Lieshout-universum is alles inspiratie, resulterend in zandtapijten, eierkettingen of een reuzekonijn van hooi.

Erik van Lieshout returns to his birthplace: a former peat harvesting region known as the Deurnese Peel, now a nature reserve in the province of North Brabant in the southwest of the Netherlands. The internationally renowned artist spent 8 months in the area, supported by the nearby Het Noordbrabants Museum. He created installations that reflect on the history, present and future of the Brabant countryside.
The poor soils around Deurne are the setting for issues that are also hot topics in Dutch national politics: intensive livestock farming, nitrate pollution, immigration, housing shortages, agricultural odor nuisance, nature conservation. Van Lieshout strides across farms with childlike enthusiasm and talks to local residents. With his open questions, he addresses numerous topical issues and sore points. Surprisingly enough, no one seems to get angry with him and his playful jabs.
Van Lieshout navigates smoothly between struggling farmers, concerned citizens and the occasional big earner. And then there is the vet who intends to breed rabbits to extract serums against snakebites. In the Van Lieshout universe, everything serves as artistic inspiration, resulting in sand carpets, egg chains or a giant rabbit made of hay.